Historyczny spacer po Radomsku z instruktorami harcerskimi

W sobotę 21 września 2019 roku miałem przyjemność oprowadzać grupę instruktorów Związku Harcerstwa Polskiego po Radomsku. Pokazałem im ciekawe miejsca w naszym mieście i opowiedziałem o dawnych czasach. Instruktorzy przyjechali do Radomska w ramach Święta Chorągwi Łódzkiej – dużej imprezy harcerskiej o zasięgu wojewódzkim.

Fot. Magdalena Kołodziejska

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Elektryka. Tam moja grupa miała nocleg. Uświadomiłem ich, że niegdyś w pobliżu znajdowała się cerkiew prawosławna. Następnie przeszliśmy do klasztoru, gdzie mieliśmy okazję wejść do kościoła, podziwiać piękny ołtarz i konfesjonały. Pokazałam im także krzyż powstańczy. W dalszej kolejności opowiedziałem o historii kościoła Św. Lamberta oraz siedziby muzeum. Idąc wzdłuż rozkopanej ulicy Reymonta widzieliśmy miejsca po działaniach archeologów i udało nam się nawet dostrzec stare drewniane fragmenty infrastruktury ulicznej. Przy skrzyżowaniu ulicy Reymonta z ulicą Żeromskiego znajduje się kamienica z 1851 roku, to dawny hotel Bugajskiego. Uczestnikom spaceru pokazałem dwa podwórka, które kiedyś tworzyły spójny kompleks aż do rzeki Radomki. Przy muralu poświęconym Stanisławowi Sojczyńskiemu porozmawialiśmy o Żołnierzach Wyklętych, a następnie spod Miejskiego Domu Kultury pojechaliśmy autobusem na Stary Cmentarz, gdzie pokazałem uczestnikom lapidarium z ocalonymi nagrobkami oraz krzyżami. Była to też okazja, abym opowiedział co nieco o najstarszym drzewie w Radomsku.

Spod cmentarza pojechaliśmy na ulicę Przedborską. Jednym z ciekawszym obiektów tam się znajdujących są jatki. Następnie weszliśmy w ulicę Joselewicza, gdzie opowiedziałem o historii radomszczańskich Żydów. Przy tej ulicy znajdowała się niegdyś synagoga oraz mykwa, ta ulica była też częścią getta. Kolejnym punktem spaceru był pomnik Władysława Reymonta. Tam też rozmawialiśmy o innych znanych osobach z Radomska lub okolic – Warszycu, Stanisławie Szukalskim, Jacku Krzynówku, a nawet… Oli Ciupie 🙂 Kolejnym punktem naszego historycznego spotkania był teren Metalurgii, gdzie opowiedziałem o zmieniającym się Radomsku. W drodze na obiad mijaliśmy zakłady w radomszczańskiej strefie ekonomicznej – tym też możemy się pochwalić 🙂 Uczestnicy mieli okazję także odbyć wycieczkę balonem obok hotelu Porto, ale to już temat na osobny wpis.