Jakiś czas temu nagrałem film przed lokomotywą SM 03, która została postawiona przy ul. Kraszewskiego, obok wjazdu do kontenerowni.
Teraz zrobiłem zdjęcia w dzień i przyjrzałem się dokładniej tej maszynie. Lokomotywa ma na bokach numer SM 03 – 768. Prawdopodobnie była ostatnio używana przez firmę ATC Rail, ponieważ nad wspomnianym numerem znajdują się ślady po naklejce z tą nazwą. Mamy więc ciekawą atrakcję kolejową w naszym mieście. Warto tę lokomotywę zobaczyć z bliska!
Listopad 2024 r. fot. Paweł Dudek
Listopad 2024 r. fot. Paweł Dudek
Listopad 2024 r. fot. Paweł Dudek
Listopad 2024 r. fot. Paweł Dudek
Listopad 2024 r. fot. Paweł Dudek
Cytuję opis lokomotywy SM 03 z Wikipedii:
Lokomotywa SM03 jest napędzana czterosuwowym 6-cylindrowym silnikiem spalinowym z zapłonem samoczynnym o znamionowej mocy 150 KM. Lokomotywa ma podwozie dwuosiowe z ostoją konstrukcji spawanej. Ostoja ma od przodu i tyłu czołownice, do których przymocowane są stosowane na PKP zderzaki tulejowe, haki cięgłowe ze sprzęgami śrubowymi i sprzęgi powietrzne. Nadwozie lokomotywy składa się z dwóch niskich przedziałów maszynowych: przedniego i tylnego oraz wyższej kabiny maszynisty, usytuowanej między tymi przedziałami. Przedziały maszynowe i kabina maszynisty stanowią konstrukcję spawaną z blach wzmocnionych kształtownikami i są przymocowane do pomostu lokomotywy. Przedziały maszynowe mają w bocznych ścianach (z obu stron) drzwiczki umożliwiające dostęp i wgląd do urządzeń umieszczonych wewnątrz. Kabina maszynisty wyposażona jest w duże czołowe i boczne okna, które zapewniają dobrą widoczność ze stanowiska maszynisty. Lokomotywa wyposażona jest w powietrzny zespolony hamulec samoczynny systemu Knorra oraz dodatkowy hamulec niesamoczynny systemu Westinghouse’a oraz w ręczny hamulec śrubowy. Zestawy kołowe są hamowane jednostronnie za pomocą żeliwnych klocków. Lokomotywa ma sterowanie hydrauliczno-mechaniczne. Posiada cztery biegi, które maszynista zmienia za pomocą kół zmianowych. Obroty silnika zwiększa się za pomocą nastawnika.
Otrzymałem informację od Czytelnika Jacka Kamieniaka, że ta lokomotywa stała już na terenie terminalu od kilku lat, ale nie rzucała się w oczy. Teraz zrobiono z niej ciekawy eksponat.
Zobacz podobne artykuły:
Zobacz podobne artykuły: