Scenariusz lekcji, który opracowałem w gronie zagranicznych nauczycieli

We wrześniu 2021 roku uczestniczyłem w wyjazdowej jesiennej szkole „Teaching History: See, Acknowledge and Respect” w ramach programu „Confronting Memories” dla nauczycieli historii z Polski, a także Białorusi, Niemiec, Rosji i Ukrainy. Podczas tego seminarium odbyło się szereg aktywności, a jednym z zadań było przygotowanie scenariuszy lekcji historii. O tym wyjeździe pisałem już na blogu bezpośrednio po powrocie do Radomska, a teraz otrzymałem informację, że można korzystać z gotowego scenariusza.

Autorstwo: Nieznane. Domena publiczna: Instytut Zachodni w Poznaniu, Archiwum II wojny światowej, I.Z.Dok.IV-52.

Nad tymi materiałami pracowaliśmy zdalnie już od kilku miesięcy, a spotkanie w Krzyżowej miało być swoistym podsumowaniem tych działań. Lekcja według scenariusza jest przeznaczona dla uczniów w wieku 13-16 lat i ma trwać 45 minut. Nasz scenariusz dotyczy pracy przymusowej młodych ludzi podczas drugiej wojny światowej. Znajduje się tam wątek poświęcony postaci Waleriana Wróbla, polskiego chłopca pochodzącego z Fałkowa (zaledwie 50 km od Radomska), który został w czasie wojny wywieziony do Rzeszy, w okolice Bremy, aby tam pracować w niemieckim gospodarstwie rolnym.

Autorzy scenariusza:
Rainer Buitkamp, Georg-Büchner-Gymnasium, Seelze, Niemcy,
Paweł Dudek, Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1, Radomsko, Polska,
Lada Polunina, State School No. 16, Perm, Rosja,
Elena Ushakova, Gymnasium No. 3, Mińsk, Białoruś,
Lesia Volokh, Secondary School No. 1, Chornobay, Ukraina.

Z gotowym scenariuszem można zapoznać się tutaj. Oprócz wersji polskiej są też wersje w języku niemieckim, angielskim, białoruskim i rosyjskim. Na podanej stronie internetowej znajdują się też odnośniki do scenariuszy przygotowanych przez inne grupy robocze. Wspólnym mianownikiem dla tych scenariuszy jest tematyka drugowojenna.

359 razy oglądano od początku 2 razy oglądano dzisiaj