Uczestniczyłem w konferencji o nowym przedmiocie szkolnym – historia i teraźniejszość

We wtorek 14 czerwca wybrałem się do Warszawy, aby uczestniczyć tam w konferencji poświęconej nowemu przedmiotowi szkolnemu o nazwie historia i teraźniejszość. Konferencja zorganizowana przez Ośrodek Rozwoju Edukacji odbywała się na terenie dawnego więzienia przy ul. Rakowieckiej, gdzie obecnie mieści się Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL. Przed rozpoczęciem konferencji złożono kwiaty pod ścianą upamiętniającą ofiary represji.

Składanie kwiatów, 14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

Kilka słów wstępu. Historia i teraźniejszość to przedmiot szkolny, który będzie realizowany w szkołach ponadpodstawowych od roku szkolnego 2022/23 w wymiarze trzech godzin w cyklu kształcenia w liceum i technikum oraz jednej godziny w cyklu kształcenia w szkole branżowej (całym okresie nauki). Zastąpi on całkowicie wiedzę o społeczeństwie, która była realizowana w zakresie podstawowym w wymiarze dwóch godzin oraz częściowo historię (która będzie realizowana w zakresie podstawowym w wymiarze siedmiu godzin zamiast ośmiu godzin w cyklu kształcenia). Wiedza o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym, a także historia w zakresie rozszerzonym nie zniknie ze szkół, wiadomo jednak, że w przypadku WOS-u styczność z tym przedmiotem będą mieli tylko Ci, którzy wybiorą rozszerzenie (o ile w ich szkole będzie taka możliwość). Co do historii i teraźniejszości – przedmiot ten obejmuje zagadnienia związane z wiedzą o podstawach życia społecznego oraz historią Polski i świata od roku 1945 do dwóch pierwszych dekad XXI wieku.

W programie konferencji znalazły się następujące wystąpienia:
Koncepcja przedmiotu historia i teraźniejszość (prof. Mieczysław Ryba)
Narracja, czyli sposób połączenia historii i teraźniejszości (prof. Wojciech Roszkowski)
Podstawa programowa przedmiotu historia i teraźniejszość i sposoby jej realizacji (dr Robert Derewenda).
Ze swoim przemówieniem wystąpił też minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Prof. W. Roszkowski, 14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

14 czerwca 2022 r., fot. ŁK

W internecie znajdują się skrajne opinie na temat wprowadzenia nowego przedmiotu – i chwalące, i ganiące. Wydaje mi się, że nauczyciele, którzy będą uczyć historii i teraźniejszości mają jednak największą rolę w tym wszystkim. To od nich zależy jak realizowany będzie ten przedmiot, jaka wiedza popłynie do uczniów i czy w ogóle młodzież zainteresuje się tymi zagadnieniami. A swoją drogą, skoro w edukacji ponadpodstawowej ma być położony nacisk na historię najnowszą, to liczę, że znajdą się tam wątki lokalne albo chociaż możliwość realizowania lekcji w oparciu o nie. Mam w głowie pewne pomysły związane z Radomskiem, wiadomo, że do tego tematu jest mi bardzo blisko. Po konferencji zwiedzaliśmy Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL. A tak w ogóle to miałem możliwość spotkania się z moimi znajomymi historykami, którzy też zajmują się historią naszych okolic.

Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL, 14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL, 14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL, 14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

Miłe spotkanie ze znajomymi historykami, 14 czerwca 2022 r., fot. Paweł Dudek

132 razy oglądano od początku 1 razy oglądano dzisiaj