W niedzielne popołudnie w Radomsku, przy Placu 3-go Maja odbyły się uroczystości związane z Chanuką – tradycyjnym świętem żydowskim, znanym także pod nazwą Święto Świateł. Uroczystość zorganizowała Rachel Kesselman z The Kesselmann Museum in Radomsko, a włączyli się do tego członkowie łódzkiej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej. Najpierw Rachel Kesselman przypomniała ideę The Kesselman Museum, opowiedziała o nowych metalowych tabliczkach oraz sponsorach. Następnie Baruch Ciesielski z Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w Łodzi nakreślił historię święta Chanuka, opowiedział o tradycji związanej z chanukiją – specjalnym świecznikiem. Wszyscy uczestnicy uroczystości odśpiewali pieśń, której tekst rozdano wcześniej na kartkach. Potem nastąpiło zapalanie świec na chanukiji. Miałem okazję być jedną z osób, które zapalały świece. Gdy chanukija rozbłysła już światłem, wszyscy częstowali się pączkami, a najmłodsi otrzymali drobne prezenty.
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. KW
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
5.12.2021 r., fot. KW
5.12.2021 r., fot. Paweł Dudek
O tradycji chanukowej
Chanukę obchodzi się w trakcie przesilenia zimowego i święto to trwa osiem dni. W tym roku wypada ono w dniach 28 listopada – 6 grudnia. Według tradycji Chanuka ma swoje korzenie w opowieści o Machabeuszach i nie wywodzi się bezpośrednio z Tory. W II wieku p.n.e. syryjski król Antioch IV Epifanes ustanowił na terenie Judy kult bogów greckich, zbezcześcił Świątynię i zabronił Żydom praktykowania religii. Niejaki Juda Machabeusz wraz z oddanymi ludźmi postanowił się temu sprzeciwić. Wkrótce Machabeusze odzyskali Świątynię, znaleźli tam roztrzaskaną menorę (siedmioramienny świecznik), którą prowizorycznie naprawili. Zauważyli jednak, że oliwy (do palenia się lampek) starczy zaledwie na jeden dzień i trzeba wytłoczyć jej większe ilości. Okazało się jednak, że oliwy starczyło do czasu, aż wytłoczona została nowa partia. Trwało to osiem dni. Słowo „chanuka” oznacza „inaugurację” oraz „poświęcenie”. W trakcie Chanuki świętuje się triumf ducha.
Podczas trwania Chanuki zapala się ośmioramienny świecznik – chanukiję. Właściwie jest tam dziewięć świec, bo pośrodku jest jeszcze jedna zwana szamasz. Codziennie wieczorem zapala się po jednej świecy.
Hanukia, Chanukkiyah חנוכיה Author: MathKnight. Licencja: CC BY 2.5
W czasie Chanuki dzieci grają w drejdł. Używają do tego specjalnego bączka, który na czterech ścianach ma żydowskie litery – „n”, „g”, „h” i „sz”. Każda z liter oznacza inną reakcję gracza. „N” na górze – dziecko nie otrzymuje nic, „g” – dostaje całą pulę fantów, „h” – dostaje połowę fantów, „sz” – wkłada swój fant do puli. Te cztery litery to skrót hebrajskiego zdania – „Nes gadol haja szam” („Wielki cud wydarzył się tam”). W Chanukę gra się też w karty.
Drejdł, fot. Roland Scheicher, domena publiczna
W trakcie Chanuki spożywa się takie potrawy jak naleśniki, placki ziemniaczane, racuchy, pączki – te ostatnie zwane sufganijot. Wszystkie te potrawy przygotowywane są na oliwie, co jest też odniesieniem do tradycji. Dzieci otrzymują słodkie cukierki z miodu i sezamu.
Zobacz podobne artykuły:
Zobacz podobne artykuły: