Schron w okolicach dworca PKP w Radomsku

Ten artykuł dodałem 16.03.2019 roku

Te materiały otrzymałem od Jacka Kamieniaka, autora nieistniejącej już strony pt. „Kolejowe Radomsko”.

Zamieszczam dwie fotografie obiektu opisanego w archiwum Muzeum Regionalnego w Radomsku jako „Bunkier przed dworcem PKP rozebrany w czynie społecznym, lata 60/70-te XX w.”. W archiwum jest informacja, że fotografie z czynu przekazał urząd miasta.

Schron koło dworca PKP

Czyn społeczny – rozbiórka schronu

Dodam kilka informacji, które wiele lat temu ustaliłem. Fotografie pokazują obiekt z miasta Radomska, położony w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego (na 90 procent ustaliłem już jego lokalizację, niestety nie ostały się ślady). Za obiektem, od tyłu od strony domniemanego wejścia znajdują się perony, z boku budynek dworca. Nie mam niestety wiedzy, co to był za schron – polski czy niemiecki.

A teraz kilka faktów. Przed drugą wojną światową Radomsku nie stacjonowały wojska polskie, prężnie działała za to Liga Ochrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Po zajęciu Radomska przez Niemców utrzymywali oni w mieście garnizon Wehrmachtu, liczne służby pomocnicze i policyjne chyba wszelkich możliwych formacji. Po przeciwnej stronie ulicy, przy której znajdował się przedmiotowy obiekt, położone były dwa duże zakłady przemysłowe, prowadzące produkcję zbrojeniową, a po przeciwnej stronie torów kolejny. Zakłady te naturalnie zatrudniały niemiecką kadrę zarządzającą i dozoru. Z kolei ulica Kościuszki, położona kilkaset metrów od dworca została praktycznie przekształcona w ulicę tylko dla Niemców, mieszkali tam oficerowie, wspomniane kadry inżynierskie i ich rodziny, nawet nazwano ją Deutchestrasse. Piszę o tym dlatego, że jeśli miałby to być niemiecki schron przeciwlotniczy wzniesiony w latach wojny, to zapewne ludziom z tych środowisk miałby służyć.

Od września 1944 roku miasto było przygotowywane do obrony w ramach samodzielnego punktu oporu, jak wiele innych jemu podobnych. Właśnie w trakcie zbierania materiałów do tego tematu natknąłem się na te dwa zdjęcia.

Umiejscowienie i datowanie zdjęć jest poprawne, bo:
– w tle widać sieć trakcyjną nad torami, w Radomsku elektryfikacja linii kolejowej miała miejsce od stycznia 1956 roku;
– na drugiej fotografii jest samochód Star 25, takie pojazdy wprowadzono do produkcji od stycznia 1960 roku;

Obiekt był betonowy, czynownicy kują go kilofami. Na pierwszej fotografii widać za obiektem jakiś inny beton (drugi obiekt), lub jest to beton na górze omawianego obiektu. Patrząc na te dwie fotografie, które posiadam, zauważyłem jeszcze dwa szczegóły:
– plamę innego betonu;
– w tym samym miejscu na rozbieranym obiekcie jakiś wystający element, być może rura wentylacyjna.
Obydwa szczegóły zaznaczone są na zdjęciach poniżej.

Oczywiście, jeśli ktoś ma jakieś inne informacje związane z tym obiektem, proszę o kontakt.

607 razy oglądano od początku 1 razy oglądano dzisiaj

Ważne informacje

1. Jestem autorem wszystkich artykułów (chyba, że zaznaczyłem, że jest inaczej w jakimś konkretnym przypadku).
2. Jestem autorem wszystkich zdjęć (chyba, że zaznaczyłem, że jest inaczej w jakimś konkretnym przypadku). Czasami korzystam ze starych zdjęć znalezionych w internecie, prasie, książkach, przesłanych przez Czytelników. Jeśli znasz autora - napisz do mnie.
3. Zdjęcia w artykułach są mniej więcej aktualne w stosunku do daty opublikowania artykułu, tzn. zostały zrobione najpóźniej do miesiąca wcześniej (chyba, że zaznaczyłem, że jest inaczej w jakimś konkretnym przypadku).
4. Jeśli znalazłaś/-eś błąd, chcesz coś zasugerować, skrytykować, pochwalić, napisz na pawel@radomsk.pl - wychodzę z założenia, że nie jestem nieomylny i mogłem coś przegapić, o czymś zapomnieć albo po prostu czegoś nie wiem.
5. Punkty nr 1. i nr 2. oznaczają, że możesz sobie czytać, oglądać, ale nie kopiować. Jeśli jednak bardzo chcesz wykorzystać coś mojego, napisz na pawel@radomsk.pl - na pewno się dogadamy.