Nieukończona kaplica w Borowiecku

Ten artykuł dodałem 16.12.2018 roku

Przejeżdżając przez Borowiecko zauważyłem, że na zalesionym pagórku znajduje się całkiem okazały krzyż. Ze względu na moje historyczne zainteresowania, postanowiłem się tam zatrzymać i zobaczyć ten obiekt. Krzyż ma kilka metrów wysokości, otoczony jest płotkiem, u podnóża stał znicz oraz sztuczne kwiaty.

nieukonczona_kaplica_borowiecko1

nieukonczona_kaplica_borowiecko2

Moją uwagę przykuło jednak coś innego. Na pagórku, powyżej krzyża zobaczyłem fundamenty niedokończonego budynku. Okazuje się, że w tym miejscu miała stanąć kiedyś katolicka kaplica dla okolicznych mieszkańców. Z nieznanych mi jeszcze powodów nie udało się jej dokończyć. Po fundamentach widać, że w środku byłoby miejsce dla kilkunastu, może kilkudziesięciu ludzi. Kaplica ta nie byłaby więc chyba siedzibą nowej parafii, ale podlegałaby proboszczowi w Dobryszycach. Parafia w Bloku Dobryszyce powstała w roku 1987 a gołym okiem widać, że fundamenty są starsze.

W IX tomie Zeszytów Radomszczańskich, w artykule ks. Jacka Kapuścińskiego pt. „Duchowieństwo parafii Dobryszyce” znalazłem fragment dotyczący Fidelisa Łabędowicza – proboszcza parafii Dobryszyce w latach 1957-1970. Autor artykułu wspomina, że za rządów ks. Łabędowicza „(…) została zorganizowana kaplica w sąsiedniej miejscowości Borowiecko”. Czyżby kaplica wówczas powstała, a potem np. ją zburzono? A może chodzi o inny budynek w Borowiecku, który służył jako kaplica? Być może istotne będą także dwa następne zdania z artykułu, w którym mowa o proboszczu: „W tym czasie pogorszył się jego stan zdrowia. Odbył wtedy kuracje sanatoryjne, które znacznie poprawiły jego samopoczucie”. W każdym razie dzięki odwołaniom do przypisów z tego artykułu, będę wiedział gdzie mogę znaleźć kolejne informacje na ten temat. W bliżej nieokreślonym czasie zajrzę do tychże materiałów.

nieukonczona_kaplica_borowiecko3

nieukonczona_kaplica_borowiecko4

nieukonczona_kaplica_borowiecko5

Spotkałem się z informacją, że w pobliżu niewybudowanej kaplicy miała miejsce w 1962 roku katastrofa lotnicza, ale wiele osób twierdzi też, że wydarzenia tego nie należy łączyć z tym miejscem, bo samolot rozbił się zupełnie gdzie indziej. Jeśli ktoś dysponuje jakimikolwiek informacjami na temat okoliczności budowy tego obiektu, proszę o kontakt.

1118 razy oglądano od początku 1 razy oglądano dzisiaj

Ważne informacje

Jestem autorem wszystkich artykułów i zdjęć (chyba, że zaznaczyłem, że jest inaczej w jakimś konkretnym przypadku). Czasami korzystam ze starych zdjęć znalezionych w internecie, prasie, książkach, przesłanych przez Czytelników. Staram się pytać o zgodę na wykorzystanie takiego zdjęcia, ale nie zawsze to jest możliwe, a czasem niepotrzebne. Jeśli jednak naruszyłem czyjeś prawa autorskie, proszę o kontakt. Zdjęcia w artykułach są mniej więcej aktualne w stosunku do daty opublikowania artykułu, chyba, że zaznaczyłem inaczej. Jeśli znalazłaś/-eś błąd, chcesz coś zasugerować, skrytykować, pochwalić, napisz na pawel@radomsk.pl - wychodzę z założenia, że nie jestem nieomylny i mogłem coś przegapić, o czymś zapomnieć albo po prostu czegoś nie wiem. Pamiętaj także, że możesz sobie do woli i za darmo czytać, oglądać, ale nie wolno Ci kopiować żadnych moich tekstów oraz żadnych zdjęć. Jeśli jednak bardzo chcesz wykorzystać coś mojego, napisz na pawel@radomsk.pl - na pewno się dogadamy i tu niekoniecznie chodzi o pieniądze :)

Tagi dla tego wpisu: