Uczestniczyłem w międzynarodowym projekcie dla nauczycieli i edukatorów historycznych

W ubiegłym tygodniu uczestniczyłem w wyjazdowej jesiennej szkole w ramach projektu międzynarodowego dla nauczycieli historii z Polski, a także Białorusi, Niemiec, Rosji i Ukrainy.

Projekt w ramach programu „Confornting Memories” rozpoczął się już w kwietniu. Od tamtego czasu odbyły się cztery spotkania robocze w formie webinariów, a także spotkania grup projektowych, również przez internet. Nauczyciele oraz edukatorzy tworzyli scenariusze lekcji historii. Grupa robocza, do której należałem tworzyła 45-minutowy scenariusz lekcji dotyczącej pracy przymusowej młodych ludzi podczas drugiej wojny światowej. Konkretniej lekcja ta poświęcona była postaci Waleriana Wróbla, polskiego chłopca pochodzącego z Fałkowa (50 km od Radomska), który został w czasie wojny wywieziony do Rzeszy w okolice Bremy, aby tam pracować w niemieckim gospodarstwie rolnym. Zapewne o tej postaci nieco więcej jeszcze napiszę, bo co prawda nie jest on związany z naszym miastem i powiatem, ale mimo wszystko to dość niedaleko od Radomska.

Małe wtrącenie aktualizacyjne – o scenariuszu tej lekcji napisałem tutaj, bo jest on już dostępny dla nauczycieli i edukatorów.

Podczas jesiennej szkoły „Teaching History: See, Acknowledge and Respect” odbyło się szereg aktywności. W niedzielę 19 września uczestnicy spotkali się we Wrocławiu, gdzie przewodnik oprowadził nas po Ostrowie Tumskim oraz Starym Mieście. Wieczorem odbył się wykład z profesorem Krzysztofem Ruchniewiczem, który opowiadał o najnowszej historii Wrocławia. Potem uczestnicy zostali zakwaterowani w Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym w Krzyżowej. Następnego dnia odbył się spacer po Krzyżowej – miejscowości, która zapisała się w historii jako miejsce powstania tzw. Kreisauer Kreis, a także miejsce gdzie w 1989 roku odbyła się msza pojednania z udziałem premiera Tadeusza Mazowieckiego i kanclerza Niemiec Helmuta Kohla. Po południu miały miejsce warsztaty prowadzone przez Jacka Staniszewskiego, dyrektora Akademii Dobrej Edukacji w Warszawie.

W następnych dniach uczestnicy zwiedzali kościół pokoju w Świdnicy, muzeum Gross Rosen w Rogoźnicy oraz Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu. Popołudniami odbywały się kolejne części warsztatów. Uczestnicy pracowali nad scenariuszami lekcji historii, dyskutowali o metodach pracy i testowali proponowane rozwiązania. Wszystkie scenariusze będą udostępnione szerokiemu gronu odbiorców do wykorzystania na lekcjach.

W czwartek 23 września, po pięciu dniach pracy podsumowano działania i zostały rozdane certyfikaty uczestnictwa. Spotkanie w ramach projektu umożliwiało wymianę międzynarodowych doświadczeń edukacyjnych, a także dążyło do lepszego wzajemnego zrozumienia się nauczycieli historii pochodzących z różnych państw. Ja ponadto uważam, że tego typu projekty pozwalają otworzyć głowę, pozwalają na wyjście z niej i spojrzenie z pozycji obok. W kontekście prowadzenia Radomsk.pl to cenne doświadczenie, na pewno efekty będą widoczne i tutaj.

Projekt został zrealizowany dzięki współpracy EU-Russia Civil Society Forum i Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Projekt ten jest częścią programu „Confronting Memories”. Wszystkie aktywności odbywały się w języku angielskim oraz rosyjskim. W pokoju byłem zakwaterowany z osobą anglojęzyczną, więc miałem możliwość ciągłego konwersowania.

Fot. AB

Przed pałacem w Krzyżowej. Fot. EU-Russia Civil Society Forum

Fot. EU-Russia Civil Society Forum

Fot. Paweł Dudek

Fot. Paweł Dudek

Fot. RB

Fot. Paweł Dudek

Fot. Paweł Dudek

533 razy oglądano od początku 1 razy oglądano dzisiaj