Dwór w Wojnowicach

Ten artykuł dodałem 8.06.2020 roku

W „Katalogu zabytków sztuki w Polsce”, w tomie poświęconym naszemu powiatowi znalazłem poniższą informację o znajdującym się w Wojnowicach dworze.

Czerwiec 2020 r., fot. Paweł Dudek

Zbudowany zapewne koniec w. XVIII. Klasycystyczny. Murowany. Parterowy. Na planie prostokąta z ryzalitem frontowym zwieńczonym trójkątnym szczytem. Układ wnętrza jednotraktowy. Dach czterospadowy.

Fragment mapy Wojskowego Instytutu Geograficznego, 1937 r., skala 1:25 000, Pas 45, Słup 29

Oznaczenie dworu, w postaci litery „D.” znalazłem na mapie Wojskowego Instytutu Geograficznego z 1937 roku. A już po napisaniu tego artykułu, w listopadzie 2021 roku uzyskałem kolejne informacje o tym obiekcie. Okazało się, że niestety on już nie istnieje. Zachowało się jednak kilka zdjęć, tych bardzo dawnych, jak i współczesnych. Poniżej je przedstawiam.

Zdjęcie pochodzi ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Radomsku sygn. 87/123

Rok 1972, autor fotografii: M. Pracuta. Fot. pochodzi z: M. Pracuta, Ochrona zabytków na terenie województwa łódzkiego w latach 1945-1975, Łódź 2008, s. 167

Wjazd do parku dworskiego, 2011 r., fot. Tomasz Kuźnicki

Wjazd do parku dworskiego, 2011 r., fot. Tomasz Kuźnicki

Zabudowania folwarczne przy dworze, 2011 r., fot. Tomasz Kuźnicki

Otrzymałem także informację mówiącą, że właścicielami majątku Wojnowice byli Józef Sawicki, a później Włodzimierz Smoleński. Józef Sawicki żył w latach 1839-1901, był synem Kazimierza i Józefy z Jaworskich, mężem Teodozji ze Sztumskich, bratem Anny Kopczyńskiej. Urodził się w Strzelcach Wielkich w parafii Pajęczno. Był właścicielem majątku i dworu w Wojnowicach, tam zmarł dnia 29 października 1901 roku. Pochowany jest na cmentarzu parafialnym w Gidlach. Na jego nagrobku znajduje się informacja „WŁAŚCICIEL WOJNOWIC”. Włodzimierz Smoleński żył w latach 1886-1970. Przed wojną światową był właścicielem majątku i dworu w Wojnowicach; do 1966 roku był kierownikiem administracyjnym Państwowego Sanatorium Przeciwgruźliczego w Gidlach. Został pochowany na cmentarzu w Gidlach. Zapewne pomiędzy tymi dwoma właścicielami byli jeszcze inni, bo Smoleński w chwili śmierci Sawickiego (1901 r.) miał zaledwie 15 lat. Spróbuję dotrzeć do kolejnych informacji na ten temat, a póki co, dziękuję za dotychczasowe materiały Tomaszowi Kuźnickiemu. W każdym razie już wiem gdzie należy szukać pozostałości po dworze (szkoda, że pozostałości!), podobno zachowała się jakaś podmurówka. Dworu w 2011 roku już na pewno nie było.


1016 razy oglądano od początku 1 razy oglądano dzisiaj

Ważne informacje

Jestem autorem wszystkich artykułów i zdjęć (chyba, że zaznaczyłem, że jest inaczej w jakimś konkretnym przypadku). Czasami korzystam ze starych zdjęć znalezionych w internecie, prasie, książkach, przesłanych przez Czytelników. Staram się pytać o zgodę na wykorzystanie takiego zdjęcia, ale nie zawsze to jest możliwe, a czasem niepotrzebne. Jeśli jednak naruszyłem czyjeś prawa autorskie, proszę o kontakt. Zdjęcia w artykułach są mniej więcej aktualne w stosunku do daty opublikowania artykułu, chyba, że zaznaczyłem inaczej. Jeśli znalazłaś/-eś błąd, chcesz coś zasugerować, skrytykować, pochwalić, napisz na pawel@radomsk.pl - wychodzę z założenia, że nie jestem nieomylny i mogłem coś przegapić, o czymś zapomnieć albo po prostu czegoś nie wiem. Pamiętaj także, że możesz sobie do woli i za darmo czytać, oglądać, ale nie wolno Ci kopiować żadnych moich tekstów oraz żadnych zdjęć. Jeśli jednak bardzo chcesz wykorzystać coś mojego, napisz na pawel@radomsk.pl - na pewno się dogadamy i tu niekoniecznie chodzi o pieniądze :)